راهنمای سئو موبایل طراحی AMP و PWA برای تجربه کاربری بینظیر!

AMP چیست؟ راهنمای گام‌به‌گام اجرای AMP برای سئو

با توجه به اینکه اینترنت های فیبر نوری در دنیا بسیار کاربرد دارد و شرکت های بسیاری در طراحی سایت خود با کمک HTML5 و ویژگی Canvas افکت های خارق العاده ای را به اجرا می گذارند. گوگل به این نتیجه رسید که ریسپانسیو کردن سایت به تنهایی برای نمایش درست سایت در موبایل کافی نیست. اگر شما یک سایت محتوا محور داشته باشید، شاید این نکته برای شما کمی عجیب باشد. در این حالت ریسپانسیو کردن سایت کمک چندانی به کاربرپسند بودن سایت در موبایل نخواهد کرد. پیشرفت تکنولوژی و فناوری باعث شده است تا امروزه در سراسر جهان بیشتر افراد دارای یک گوشی هوشمند باشند. بنابر این موبایل فرصت های بسیاری برای صاحبان کسب و کار ایجاد کرده است.

AMP همچنین می‌تواند برای سایت‌های تجارت الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد، با این وجود محدودیت‌هایی وجود دارند که ممکن است به صرف زمان و هزینه نیاز داشته باشند. ردیابی کاربران به شما کمک می‌کند تا ببینید آن‌ها از کجا آمده‌اند، چه صفحاتی از سایت شما را دیده‌اند، از چه چیزهایی خوششان می‌آید و مزایای دیگری نیز دارد. ردیابی کاربران در نسخه AMP بسیار راحت است، چون ابزارهایی وجود دارد که به راحتی می‌توانید کاربران را ردیابی کنید و رفتار کاربر در سایت‌تان را ببینید. با AMP و به کارگیری اطلاعات تگ منیجر می‌توانید از دو تگ، یکی را انتخاب کنید. این تگ‌ها به شما اجازه می‌دهد تا کاربران را به صورت اتوماتیک ردیابی کنید و اطلاعات بازدیدکنندگان جدید یا بازگشت کاربران قبلی را تجزیه و تحلیل کنید.

تو این مقاله، فعالسازی رو با افزونه رسمی AMP که خودِ گوگل در انتشارش دخیل بوده رو بهتون یاد میدم. از اونجایی که AMP عناصری که باعث کندی میشن رو حذف میکنه، پهنای باند مورد نیاز کاهش پیدا میکنه. پس اگه میخواید در مورد فعال کردن AMP در سایتتون بیشتر بدونید تا آخرش همراه من باشید. ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ “وب ثمر ” تلاش خودمان را می کنیم تا شما را به نتیجه مطلوب برسانیم و کسب و کار شما پر ثمر شود. خط مشی سازمانی ما، تعهد در خدمات و اجرای صحیح قوانین مارکتینگ و کسب و کار برای شما عزیزان می باشد. اگر می‌خواهید با خیال راحت خدمات سئو سایت را به یک تیم حرفه‌ای و متخصص بسپارید، کافیست همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید.

بنابراین میتونید بلاگ یا صفحه سایتتون رو با با جلوه های بصری جذاب به بازدیدکنندگان موبایل ارائه بدید. استفاده از AMP نه تنها وب سایت شما رو سریعتر لود میکنه، بلکه حس بهتری هم به بازدیدکنندگان سایت میده. همونطور که گفتیم، اکثر کاربران مدت طولانی برای لود شدن صفحات صبر نمیکنند. کاربر می‌تواند URL وب اپ پراگرسیوی را که روی موبایلش نصب کرده است، برای دیگران بفرستد. اگر بخش قابل‌توجهی از کاربران شما از موبایل استفاده می‌کنند و سرعت سایت برای شما اهمیت دارد، AMP می‌تواند یک گزینه ایده‌آل باشد. برای استفاده از AMP به‌طور مؤثر، لازم است که صفحات AMP به صفحات اصلی سایت شما لینک داده شوند.

با خلاص شدن از شر تمام اجزای وب که برای تجربه کاربر خوب ضروری نیستند، صفحات موبایل تسریع شده این مشکل را حل می‌کنند. Amp چهار برابر سریع‌تر کار می‌کنند و ده برابر کم‌تر از صفحات وب معمولی از داده استفاده می‌کنند. از دیدگاه سئو، amp برنده است زیرا گوگل صفحاتی را که از این قابلیت استفاده می‌کند را رتبه بهتری می‌دهد و باعث می‌شود نرخ کلیک آن صفحه افزایش یابد. به عبارت دیگر، می توانید از فناوری هایی مانند CSS اصلی و جاوا اسکریپت مطابق با قوانین خاصی استفاده کنید. با این حال، باید به این نکته اشاره کنیم که هدف شماره یکِ صفحات  amp این است که به اصطلاح، صفحه را بسیار سریع بارگذاری کند. در حین انجام این کار، ممکن است مجبور شوید برخی از عملکردها را در صفحه لغو کنید، می توان گفت که در نظر گرفتن برنامه از این منظر بسیار مفید خواهد بود.

درست است که در صفحات پرشتاب موبایل  برای کنترل آگهی ها، اختیاراتی به ناشران داده شده است اما در بعضی موارد نیز گوگل مصمم است تا منحصراً نظر خود را اعمال کند. گوگل، AMP رو اولین بار تو اکتبر ۲۰۱۵ منتشر کرد و تمرکز اصلیش هم روی افزایش سرعت سایت بود. ۵۳٪ از کاربران بیشتر از سه ثانیه برای بارگذاری یه صفحه صبر نمیکنند. AMP مخفف Accelerated Mobile Pages و به معنی شتاب دهنده صفحات موبایل هستش. وقتی AMP رو تو سایت خودتون فعال میکنید، سرعت بارگیری صفحات در نتایج موبایلی گوگل خیلی سریعتر میشه، همچنین اسکرول کردن توی صفحات برای کاربران آسون تر میشه. خیلی از ما ترجیح می‌دهیم به‌جای بازکردن گوگل در مرورگر، اپ گوگل را روی موبایلمان نصب کنیم و از آن استفاد کنیم.

یکی از مهم ترین نکات در داشتن تجربه کاربری سرعت لود سایت در نسخه موبایل است. تکنولوژی AMP این تجربه کاربری را فراهم می کند که بر سئو و بهبود رتبه کلمات کلیدی سایت در نتایج گوگل تاثیرگذار است. انتخاب بین گوگل AMP و PWA بستگی به اهداف و نیازهای کسب‌وکار شما دارد. اگر سرعت بارگذاری و بهبود سئو اولویت اصلی شماست، AMP می‌تواند گزینه مناسبی باشد. اما اگر به دنبال افزایش تعامل کاربران و ارائه تجربه‌ای مشابه اپلیکیشن‌های بومی هستید، PWA انتخاب بهتری خواهد بود.

برای دستیابی به بالاترین سطح رضایت مشتری و پیشی گرفتن از رقبا، افراد باهوش از تکنولوژی‌ برنامه‌های وب پیش‌رونده (pwa) و صفحات وب تسریع شده (amp) استفاده می‌کنند. برای مقابله با یک سناریوی ساده؛ در صفحه محصول یک سایت تجارت الکترونیک که در دو ثانیه بارگذاری می شود، می توان گفت که شما به چیزی غیر از «محصول، جزئیات محصول و دکمه خرید» نیاز ندارید. کاربر با استفاده از موتور جستجو وارد صفحه شده، محصول را در صفحه بارگذاری فوق سریع مشاهده کرده و بدون هیچ مشکلی سفارش خود را تکمیل می­کند. اگر در نظر بگیریم که همه اینها در ده تا پانزده ثانیه اتفاق می افتد، بهتر می توانیم بفهمیم که AMP چقدر مفید است. البته لازم نیست که کل وبسایت‌تان را شامل این گزینه کنید، می‌توانید به صورت منحصر به فرد یک برگه را در نظر بگیرید.

یکی از اصلی‌ترین مزایای اپلیکیشن‌های بومی، تجربه کاربری بهتر و قدرتمندتر است. همچنین، این اپلیکیشن‌ها معمولاً می‌توانند با قابلیت‌های خاص دستگاه موبایل مانند دوربین، حسگرها و GPS هماهنگ شوند و کارایی بیشتری برای کاربران داشته باشند. در دنیای امروز، جایی که تلفن‌های همراه به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما تبدیل شده‌اند، دسترسی به اطلاعات و خدمات از طریق گوشی‌های هوشمند به سرعت در حال افزایش است. کاربران به دنبال راهکارهایی هستند که بتوانند بدون هیچ زحمتی، نیازهایشان را از طریق موبایل رفع کنند. برای اینکه سایت شما در این فضای رقابتی برجسته باشد، باید تجربه‌ای سریع، روان و کاربرپسند ارائه دهید.

اما اینگونه نیست و شما می توانید از این تکنولوژی به راحتی با نصب یک افزونه می توانید استفاده کنید. افزونه های متفاوتی برای این کار معرفی شده است اما افزونه WeeblrAMP علاوه فعال کردن AMP سایت وردپرسی اطلاعاتی نیز در اختیار مدیر سایت قرار می دهد که به راحتی می تواند آنها را تجزیه و تحلیل کند. اگر سایت وابسته به تبلیغات است، amp ممکن است درآمد شما را کاهش دهد. این محدودیت ممکن است برای سایت هایی که نیاز به جلوه های گرافیکی پیشرفته دارند مشکل ساز باشد. استفاده از amp شانس سایت شما را برای نمایش در نتایج بالاتر افزایش می دهد. اگه حالت استاندارد رو انتخاب کنید، AMP برای کل سایت شما فعال میشه یعنی تمام صفحات سایت شما حتی توی دسکتاپ هم به صورت AMP نشون داده میشن.

با استفاده ازAMP خواهید دید که میزان توجه کاربران به مقالات شما افزایش یافته است. در مورد AMPها، کد موجود در یک صفحه وب از CSS و JS غیر ضروری جدا می‌شود تا صفحه وب سریع‌تر بارگیری شود. با استفاده از amp، شما به خوبی می‌دانید که از یک صفحه وب استفاده می‌کنید چون شبیه آن است. این مطالعات را که توسط Google منتشر شده است بررسی کنید تا ببینید چگونه این فناوری به موفقیت کسب‌وکارهای محبوب کمک کرده است. از جمله این شرکت ها می توان به Pinterest ، Alibaba ، The Weather Channel ، Lancome و Home Depot اشاره کرد. می‌توانید از داده‌های ساختاریافته برای افزایش دسترسی و جذاب‌تر کردن صفحه خود استفاده کنید.

AMP برای سیستم‌هایی که دارای محتوا هستند مناسب است، مانند مجلات آنلاین یا روزنامه‌ها. مشابه با PWA، شرکت‌ها اغلب به مزیت‌های رقابتی که ارائه می‌دهند، بسیار افتخار می‌کنند. در اینجا مجموعه‌ای از شرکت‌های موفق که از amp استفاده کرده و از آن‌ها سود برده‌اند را معرفی می‌کنیم. Musement، RCS MediaGroup، CNBC، واشنگتن ‌پست همه شرکت‌هایی هستند که amp را بر روی سایت‌های خود پیاده‌سازی کرده‌اند. اما آنچه که فوراً توجه را جلب می‌کرد این بود که مقاله AMP در مقایسه با مقاله وب معمولی چقدر سریع‌تر بارگذاری می‌شود. اگر از مرورگر کروم در تلفن اندروید خود استفاده می‌کنید، فایل manifest باعث نصب اتوماتیک PWA روی گوشی شما خواهد شد.

همچنین، با استفاده از Service Workers، می‌تواند درخواست‌های شبکه را مدیریت و عملکرد اپلیکیشن را بهبود بخشد. به نظر نمی رسد که جایگاه نتایج پولی گوگل زیاد تحت تاثیر صفحات پرشتاب موبایل قرار بگیرند. شاید این نتایج همچنان از اولویت برخوردار باشند اما نتایج ارگانیگ و طبیعی جستجو احتمالاً دچار دگرگونی ها و نوساناتی خواهند شد. به هر حال تاثیر AMP در نتایج جستجو، به ویژه در مورد سایت های معروف و پرطرفدار که بخش بزرگی از ترافیک را به  خود اختصاص داده اند، در آینده نزدیک قابل ارزیابی خواهد بود. در این مقاله در مورد فعال کردن AMP برای افزایش سرعت سایت صحبت کردیم. ممنون که تا انتهای مقاله همراه من بودید در صورتی که حس میکنید مطلبی هست که گفته نشده حتما در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

در سال ۲۰۱۵ بود که Alex Russell، که یکی‌از مهندسان گوگل کروم است، باهمراهی دیزاینری به‌نام Frances Berriman در مقاله‌ای برای اولین‌بار  عبارت Progressive Web App را به‌کار بردند. بعد‌از آن بود که بحث‌ها و اختلاف‌نظرهای زیادی درمیان برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان در‌باره‌ی این موضوع شکل گرفت. مرورگر‌های مختلف (سافاری، کروم ، مایکروسافت اج و …) نسخه‌های بعد‌از سال ۲۰۱۵ خود را با PWA سازگار کردند. با این حال، تجربه کاربری‌ در اپلیکیشن‌های تحت وب به دلیل محدودیت‌های موجود در مرورگرها و عدم دسترسی به تمام امکانات سیستم‌عامل، مشابه با اپلیکیشن‌های بومی نیست؛ چون آن‌ها بسیار ساده‌تر اجرا می‌شوند. اگرچه تجربه کاربری برنامه‌های Native قوی‌تر است، اما اپلیکیشن‌های تحت وب دسترسی راحت‌تری دارند و با هزینه‌های کمتری توسعه می‌یابند.

اکنون فروشگاه هایی مانند Ebay سایت خود را در قالب AMP ارائه می کنند. که خود گویای این است که یک فروشگاه با هر حجمی از داده می تواند با این تکنولوژی کار کند. تِندایو محصول جدید وب سایت پلتفرم بوی است که به میلیون ها پرسش دسته های مختلف حوزه فناوری دیجیتال پاسخ داده است. اعلامیه حریم خصوصی تِندایو - همچنین در انتهای همین صفحه از میزان رضایت خود از پاسخ ربات هوش مصنوعی تندایو را اعلام بفرمایید. AMP برای سئو مهمه چون یک ثانیه تاخیر در زمان بارگذاری، ۷٪ نرخ تبدیل رو کاهش میده.

باعث افزایش سرعت لود آن صفحه می شود که در ادامه عملکرد آن شرح داده خواهد شد. با افزایش سرعت بارگذاری و بهبود تجربه کاربری، صفحات AMP می‌توانند نرخ پرش کاربران را کاهش داده و مدت زمان حضور آن‌ها در سایت را افزایش دهند. با این حال، AMP به‌تنهایی تضمینی برای بهبود رتبه‌بندی نیست و باید همراه با سایر فاکتورهای سئو، از جمله تولید محتوای باکیفیت و بک‌لینک‌های قوی، به کار گرفته شود. AMP یا صفحات موبایلی تسریع‌شده، یک فناوری متن‌باز است که توسط گوگل طراحی شده تا صفحات وب در موبایل با سرعتی بسیار بالا بارگذاری شوند. این تکنولوژی با ساده‌سازی کدهای HTML، CSS و جاوا اسکریپت و حذف اجزای غیرضروری، به سایت‌ها کمک می‌کند تا محتوای خود را به صورت سریع و بهینه در دسترس کاربران قرار دهند. AMP با اولویت دادن به محتوای اصلی، سرعت بارگذاری صفحات را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد و این امر تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد.

پیاده‌سازی آموزش‌های این اثر، در کنار بهینه‌سازی سرعت اجرای صفحه‌های وب‌سایت در گوشی‌های هوشمند، باعث افزایش رتبه‌ وب‌سایت در موتورهای جستجو می‌شود. منظور از AMP یا Accelerated Mobile Pages، فریم‌ورکی متن‌باز است که برای بهینه‌سازی صفحات وب برای نمایش در دستگاه‌های موبایل طراحی شده. هدف اصلی AMP، افزایش سرعت بارگذاری و ارائه تجربه‌ی کاربری دلنشین برای کاربران گوشی‌های هوشمند است. نویسنده به تاریخچه‌ای کوتاه از AMP، اهمیت استفاده از آن،‌ بررسی بنیادی، ویژگی‌ها، محدودیت‌ها و تسلط گوگل بر این فریم‌وُرک اشاره کرده است. AMP چیست؟ چگونه در سایت از AMP استفاده کنیم و آیا بر سئو تاثیرگذار است؟ پاسخ این سوالات را قصد داریم تا در قالب یک مقاله در اختیار شما قرار دهیم.

حالا ویژگی‌هایی برای سرعت لود صفحه مخصوص موبایل‌ها آمده که انتظار ما را تغییر داده. صفحات موبایلی پرشتاب یا معروف به AMP می‌تواند هدیه‌ای برای صبوری ما در سال‌های خیلی دور باشد. از طرفی اینترنت در میان مردم جهان فراگیر شده بود و وقت این بود که همه چیز تغییر کند. این دو پیشرفت عظیم، باعث شد بسیاری از مردم با موبایل و تبلت‌شان در سطح اینترنت گردش کنند و با یک گوشی همراه به تمام کارهای‌شان برسند. این فناوری که در سال 2017 به طور مکرر در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت، امروزه تقریبا در تمام وب سایت های محبوب مورد استفاده قرار می­گیرد. در اکتبر 2017، تقریبا 25 میلیون دامنه و بیش از 4 میلیارد صفحه وب با AMP به روز شدند.

PWA از فناوری‌هایی مانند Service Workers و Web App Manifests بهره می‌برد تا قابلیت‌هایی نظیر کارکرد آفلاین، ارسال اعلان‌های پوش، و اضافه کردن به صفحه اصلی دستگاه را فراهم کند. شرکت‌هایی مانند توییتر و علی‌بابا با موفقیت از PWA برای افزایش تعامل کاربران استفاده کرده‌اند. شما می توانید با استفاده از دکمه اشتراک گذاری در پایین سمت راست ابزار تست AMP آدرس صفحه نمایش کدهای خطا را برای همکاران و توسعه دهندگان وب سایت خود منتشر کنید. AMP مخفف Accelerated Mobile Pages است که به فارسی آن را صفحات موبایلی پرشتاب می نامیم و حتی می توانیم مخفف فارسی «صمپ» را نیز روی آن بگذاریم. بنابراین ارائه تجربه بهتر به کاربران با AMP به این معنیه که نرخ پرش پایین میاد، مشتریان راضی‌تر میشن و در نهایت هم فروش افزایش پیدا میکنه.

پس از آن، می توانید صفحه را با Google Search Console به گوگل گزارش دهید و در صورت وجود خطا در صفحه، آن را شناسایی کنید. بزرگترین مزیت پروژه AMP این است که دارای کدهای منبع باز است، بنابراین هر کسی می تواند با پیروی از دستورالعمل های AMP صفحات سفارشی ایجاد کند. حال برای اینکه بتوانید AMP را با PWA ادغام کنید نیاز است که از یک کامپوننت AMP به نام amp-install-service-worker استفاده کنید. این کامپوننت می‌تواند یک سرویس ورکر را از هر صفحه‌ای در AMP نصب کنید. اگر قصد دارید که به صورت کامل و پروژه محور با PWA آشنا شوید به شما دوره آموزشی «آموزش ایجاد وبسایت PWA یا Progressive Web Apps» را پیشنهاد می‌کنم. در مقابل، توسعه PWA پیچیده‌تر است و نیاز به تخصص در زمینه‌های مختلف دارد، اما در بلندمدت می‌تواند مزایای بیشتری ارائه دهد.

زمان بارگذاری سریع‌تر با استفاده از App Shell، که در PWA باعث می‌شود پوسته سایت از قبل دانلود شده و مانند یک برنامه بومی به سرعت بارگذاری شده و فقط محتوا در صورت تغییر از اینترنت دریافت شود. کاربران می توانند اپلیکیشن های PWA را درست مانند دیگر اپلیکیشن های مخصوص موبایل روی گوشی خود نصب کنند و از آن استفاده نمایند. البته این اپلیکیشن ها قالبی شبه اپلیکیشنی دارند که باعث می شود دسترسی کاربر تنها به صفحاتی که مسیر آن ها زیر شاخه ای از مسیر اصلی PWA است محدود شود. طراحی اپلیکیشن PWA به وب سایت ها امکان می دهد تا اپلیکیشن سایت مورد نظر در گوشی موبایل، ظاهری شبیه به اپلیکیشن های بومی (اصلی) خود گوشی داشته باشند. با طراحی PWA، اپلیکیشن شما تا حد بسیار زیادی شبیه به اپلیکیشن های اصلی خود گوشی می شود آن هم بدون این که لازم باشد تا دردسر های کد نویسی برای یک پلتفرم مشخص و یا گرفتن تاییدیه از اپ استورها را تحمل کنید. اما برای یک روزنامه آنلاین یا برای یک وبسایت اطلاعاتی مانند WebMD، بهتر است از AMP استفاده کنید نه یک برنامه بومی تلفن‌همراه.

همانطور که از نام AMP مشخص است این تکنولوژی بر روی صفحات سایت پیاده سازی می شود. بنابراین اگر صفحات سایت شما مبتنی بر متن زیاد هستند عملاً به کارگیری این تکنولوژی برای سایت شما چندان مفید نخواهد بود. در عوض سایت هایی که دارای صفحاتی هستند که در موبایل به سختی بارگذاری می شوند می توانند از این تکنولوژی برای ساده سازی کد های این صفحات بهره ببرند. از مزایای استفاده از AMP افزایش نرخ تبدیل سایت و همچنین افزایش فروش محصولات سایت است. همگی میدانیم که سرعت سایت در  افزایش جذب مخاطب و بهبود رتبه سایت تاثیر بسیار بالایی دارد.

انتظار می‌رود نحوه نمایش وب اپلیکیشن پیش‌ رونده در تمام مرورگرها یکسان باشد. به همین دلیل، توصیه می‌شود از ابزارهای تست مانند BrowserStack.com ،Browserling.com و BrowserShots.org استفاده کنید تا مطمئن شوید نمایش PWA شما، با انواع مرورگرها سازگار است. PWA در واقع مخفف عبارت progressive web app به معنای اپلیکیشن های وب پیشرو می باشد. هسته اصلی این اپلیکیشن ها سیستم سرویس ورکر یا همان service worker است. این سیستم اسکریپتی است که مرورگر آن را در پشت صحنه به شکل مستقل از صفحه وب اجرا می کند. این اسکریپت امکان استفاده از قابلیت هایی مانند push notifications و background sync را فراهم می کند.

AMP می‌تواند تجربه خرید را بهبود ببخشد و باعث می‌شود که مشتریان به‌سرعت وارد سایت شوند و محصولات را بررسی کنند. همچنین، به دلیل سرعت بالا و تجربه کاربری بهتر، نرخ کلیک (CTR) صفحات AMP افزایش می‌یابد. این افزایش CTR یکی از عوامل کلیدی در ارتقای رتبه سایت در موتورهای جستجو است. بنابراین، AMP به عنوان یک ابزار قدرتمند برای بهبود عملکرد سئو شناخته می‌شود. AMP Validator یک ابزار رسمی از گوگل است که به شما کمک می‌کند تا صفحات AMP خود را بررسی کرده و از صحت کدهای آن مطمئن شوید. با استفاده از این ابزار، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که صفحات AMP شما از نظر فنی مطابق با استانداردهای گوگل هستند و هیچ‌گونه خطا یا مشکلی در آن‌ها وجود ندارد.


https://seohacker.academy/product/seo-course-gray-hat-mastering/