فیلم سینمایی سالو 2023-02-07
داستان فیلم سالو، ۱۲۰ روز در سودوم؛ سفری به اعماق تاریکی
هر چه هست، سالو یکی از عریانترین آثار سینمایی در نمایش پستترین حقیقتهای وجودی انسان است و دردناک بودن آن، احتمالاً از حقیقتگریزی جامعهای نشأت میگیرد که به عنوان واسطهای از نظام سرمایهداری، میخواهد همه چیز را زیبا و رنگارنگ جلوه دهد. پیشدرآمد فیلم با شیدایی بیمارگونه شروع میشود و پس از آن مدفوع، و در نهایت خون است. این فیلم یکی از فیلمهای پساآخرالزمانی کمتردیده شده در سالهای اخیر است که داستان خانوادهای را روایت میکند که در جنگلی دورافتاده پناه گرفتهاند تا از یک بیماری مرموز در امان بمانند. اما وقتی یک خانواده دیگر برای درخواست کمک به آنها پناه میآورند، بیاعتمادی و ترس بهسرعت در روابطشان رخنه میکند. این فیلم در ابتدا در چندین کشور از جمله ایتالیا، بریتانیا، استرالیا، و نیوزلند به دلایل رکیک و زننده بودن و آسیب زدن به اخلاق عمومی توقیف شد. این ممنوعیت ها بحث گسترده ای را در مورد سانسور، آزادی هنری، و آستانه ی محتوای قابل قبول در هنر به راه انداخت.
فیلم سالو، اثری چالشبرانگیز و تکاندهنده است که تماشاگر را با زوایای تاریکی از وجود انسان آشنا میکند. این فیلم، به دلیل مضامین جنجالی و خشونت عریان خود، برای همه افراد مناسب نیست، اما میتواند به عنوان یک اثر هنری مهم و جسورانه مورد توجه قرار گیرد. فیلم در ایالتی اشغالشده در قسمت آلمانی ایتالیا (سالو) در سال ۱۹۴۴ میگذرد. فیلم به تقلید از کمدی الهی دانته به چهار بخش ورودی جهنم، محفل هوس، محفل مدفوع و محفل خون تقسیم شده است.
این حلقه با تصاویری از خود مدفوعخواری (coprophagy) جلوهگر میشود. فیلم با حلقه خون (circle of blood) تمام میشود که با تصاویری از شکنجه و مرگ همراه است. هر کدام از این حلقهها را فاحشهای جذاب معرفی میکند که زندگیش را صرف خدمت به تمایلات بنیادین هوسرانان کردهاست.
چهار مرد اصلی ماجرا به ترتیب دوک، رئیسجمهور، عالیجناب و اعلی حضرت خوانده میشوند. آنها با کمک افراد خود ۸ دختر و ۸ پسر جوان را میدزدند و به منطقهٔ مارزابوتو میبرند. در آنجا آنها بوسیله این دختران و پسران جوان و با کمک ۴ روسپی کهنهکار به اعمال شنیع با آنها میپردازند و خود را ارضا میکنند. در فيلم بارها به لذت ايشان از اعمال فعلگي و شكنجه جوانان اسير شده در سالو تاكيد ميشود. ماجراي سالو در يك ويلاي دور افتاده ميگذرد و از حومه و شهر خبري نيست.
«پاندوروم» یک فیلم علمیتخیلی ترسناک است که داستان دو فضانورد را روایت میکند که پس از بیدار شدن از خواب انجمادی، متوجه میشوند که سفینهی آنها تحت کنترل موجودات آدمخوار قرار گرفته است. آنها نهتنها باید برای بقا بجنگند، بلکه باید پرده از اسرار تاریک این فاجعه بردارند. بر خلاف چوب خط های روی کاور فیلم که کاملاً هندسی و منظم رسم شده اند ما تک تک این چوب خط ها را دست کشیده ایم و به آن حس و حال خشن و دردآلود رسم شدن به وسیله ای فردی در اسارت را داده ایم. در حد فاصل بین چوب خط ها عنوان اصلی فیلم با فونت درشت، پایین تر از آن عنوان دوم فیلم یه ایتالیایی (o le 120 giornate di Sodoma) با فونتی شبیه به دست خط درج شده است. اتفاقا یه فیلم جذاب برای افراد سادیسمیه که نمیتونن چنین تصاویری رو حتی توی سایت های پولی پ.و.رن پیدا کنن.
سالو یا در 120 روز در سودوم ( Salò, or the 120 Days of Sodom
فیلمهای نوئه، مانند «بازگشتناپذیر» (Irreversible) (2002) و «وارد خلأ شو» (Enter the Void) (2009)، از کاوش شجاعانه ی پازولینی در مورد تباهی انسان و جنبههای تاریک جامعه نشات می گیرند. بازتاب نوئه از خشونت، مانند پازولینی، مخاطب را درگیر و او را مجبور میکند تا با بیرحمی جهان رو به رو شود. این فیلم که در 23 نوامبر 1975 در جشنواره فیلم پاریس به نمایش درآمد، پیش از توقیف در ژانویه 1976، اکران کوتاهی در ایتالیا داشت و سال بعد در 3 اکتبر 1977 در ایالات متحده اکران شد. زیرا جوانانی را به تصویر میکشد که در معرض خشونت گرافیکی قرار گرفتهاند. ، شکنجه، سوء استفاده و قتل، این فیلم پس از اکران جنجال بران ز بود و در چندین کشور ممنوع شده است.
تمثیل سیاسی از جنگ جهانی دوم
زیباییشناختی متمایز این فیلم باعث شده تا تماشایش تجربه ای آزاردهنده برای مخاطب باشد. با این حال، فراتر از تکان دهندگی اش، «سالو» ردپایی ماندگار در صنعت فیلم بر جای گذاشته و الهامبخش آثار بعد از خودش که جسارت قدم گذاشتن در حیطه ی هنر تابووار را داشته اند بوده است. هدف این مقاله بررسی اهمیت سالو به عنوان یک اثر هنری چالش برانگیز، تاثیر آن بر هنجارهای اجتماعی، و اهمیت درگیر شدن با چنین آثار تحریک آمیزی برای رشد شخصی و بینش اجتماعی است. چهار مرد اصلی ماجرا به ترتیب دوک، اسقف، عالیجناب و رئیس جمهور خوانده میشوند. آنها با کمک افراد خود ۱۶ دختر و پسر جوان را میدزدند و به منطقۀ مارزابوتو میبرند.
قیمت دلار و یورو امروز سه شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۳…
تأثیر این فیلم را می توان در آثار کارگردانانی مانند لارس فون تریر (Lars von Trier) و میشائیل هانکه (Michael Haneke) مشاهده کرد که اغلب محتوای صریح و تکان دهنده ای را در فیلم های خود گنجانده اند. سالو هنگام اکران یکی از جنجالی ترین فیلم های ساخته شده تا آن زمان بود. این فیلم که در سال 1975 منتشر شد، به خاطر نمایش صریح، خشن، و تلخ خود از ساز و کار قدرت، بلافاصله بحث های داغی را برانگیخت. پازولینی، فیلمساز برجسته ی ایتالیایی، به خاطر دیدگاههای سیاسی رادیکال و رویکرد ناسازگارانهاش نسبت به فیلمسازی شهرت دارد. او در سال 1922 به دنیا آمد و در بحبوحه ی ظهور فاشیسم در ایتالیا بزرگ شد، که تأثیر زیادی بر جهان بینی او گذاشت.
با این حال، او در آن دوران به عنوان یک بیمار روانی شناخته میشود و درگیر ماجراهایی پیچیده میشود. مانند «سیلو»، این مجموعه نیز به بررسی حکومتهای مستبد، انقلاب و شخصیتهای زن قوی میپردازد. ترکیب داستانی پرکشش، فضای تاریک و فضاسازی هوشمندانه، این مجموعه فیلمها را به آثاری ماندگار در ژانر علمیتخیلی تبدیل کرده است. این فیلم، مانند «سیلو»، بر مفهوم بیاعتمادی و تنش میان گروههای انسانی در شرایط بحرانی تأکید دارد.
فیلم Salò, or the 120 Days of Sodom (سالو یا 120 روز در سودوم)، آخرین اثر پیر پائولو پازولینی، کارگردان ایتالیایی! این فیلم بر اساس کتاب 120 روز در سودوم اثر مارکی دوساد ساخته شد. سالو فیلمی بود که به خاطر خشونت زیاد سادیسمی عریان، از زمانی که منتشر شد تا به الان به شدت جنجالی بوده به حدی که در بعضی از کشور ها نمایش این فیلم ممنوع شد.
مردم عاشق این سه گانه شده بودند و این موقعیت را برای این کارگردان فراهم کرد تا شروع به ساختن «سه گانه مرگ» کند. سه گانهای که با «سالو» (1975) آغاز شد و مرگ پازولینی باعث شد دو فیلم بعدی این سه گانه هرگز ساخته نشوند. در ساختار سالو، پازولینی حلقههای جهنم را آن گونه که در دوزخ دانته به تفصیل تبیین شده، تحلیل میکند. به همین دلیل از این فیلم با نام دوزخ منتظر (ANTINFERNO)، یا اتاق انتظار جهنم نیز یاد میشود.
این فیلم به نقد صریح نابرابری اجتماعی و سلسلهمراتب قدرت میپردازد، مشابه آنچه در «سیلو» دیدهایم. اگر از داستانهایی درباره بیعدالتی و مبارزه برای بقا لذت میبرید، «پلتفرم» انتخابی عالی است. مانند «سیلو»، این فیلم نیز به بررسی مرزهای اخلاقی و روابط قدرت در جامعه میپردازد. اگر از داستانهای متفکرانه و عمیق دربارۀ آیندۀ تکنولوژی لذت میبرید، این فیلم را حتماً ببینید. فیلم «۱۹۸۴» به شکلی عمیق به مفاهیمی همچون کنترل سیاسی، سرکوب آزادیهای فردی و شستوشوی مغزی میپردازد؛ موضوعاتی که در «سیلو» نیز پررنگ هستند. اگر به داستانهایی درباره قدرت و استبداد علاقه دارید، این فیلم را از دست ندهید.
این چهار نفر، هجده جوان و نوجوان را میربایند و طی چهار ماه، آنها را در معرض انواع خشونت، اعمال سادیستیک و شکنجههای جنسی و روانی قرار میدهند. این لیبرتینها متشکل از افراد قدرتمند و داستانسرایانی هستند که مایلند هرگونه فانتزی جنسی را به نمایش بگذارند. این فانتزیها شامل تجاوز جنسی، آزار و اذیت مکرر، خوردن مدفوع و شکنجه است. سالو منبع الهام بسیاری از فیلمسازانی بوده است که به دنبال فراتر رفتن از مرزهای قابل قبول در سینمای جریان اصلی هستند. یکی از این فیلمسازان گاسپار نوئه (Gaspar Noe) است که به خاطر فیلم های صریح و اغلب منقلب کننده اش شناخته می شود.
این افراد از تحقیر و تمسخر و آزار روحی یا جسمی و جنسی افراد به خصوص در حضور دیگران لذت زیادی میبرند و گاهی رفتارهای پرخاشگرانه یا جنایتکارانه از خود بروز میدهند. این یکی از مهمترین فیلمهای علمیتخیلی دههی اخیر است که به مفاهیمی همچون هوش مصنوعی، قدرت و کنترل میپردازد. داستان دربارهی یک برنامهنویس جوان است که برای آزمایش یک روبات پیشرفته به خانهی مدیرعامل شرکت خود دعوت میشود، اما رابطهی او با این هوش مصنوعی پیچیدهتر از چیزی میشود که تصور میکرد.
ما هرگز نخواهیم فهمید که دلیل این اتفاق ترس است یا اخلاق مداری، تنها چیزی که میتوانیم بگوییم این است که این فیلم قابل بحث و بررسی است. وقتی صحبت از جنبههای درست و نادرست این فیلم میشود، احتمالاً هرگز پاسخی نخواهید شنید. دو بخش دوزخ منتظر و سکانسهای از حلقه خون هر دو خارج از ویلا فیلمبرداری و بقیه فیلم و سکانسها در قصر واقع شده در سالو فیلمبرداری شدند. در دنیایی که بهدلیل یک آزمایش شکستخورده به عصر یخبندان فرو رفته، بازماندگان در قطاری زندگی میکنند که بهصورت مداوم در حال حرکت است. این قطار نیز مانند «سیلو» جامعهای طبقاتی را به تصویر میکشد که افراد فقیر در انتهای آن تحت ظلم قرار دارند.
صحنههای کوپروفاژی (خوردن مدفوع) نماد پرقدرتی ست از اینکه طبقه ی حاکم چگونه ایدئولوژیهای خود را به زور به مردم می خورانند. سالو همچنین یأس و سرخوردگی پازولینی از فضای سیاسی زمان خودش را منعکس می کرد. او این فیلم را به عنوان «اتهام» و «گواه» خود می دید که نارضایتی عمیق او را از وضعیت جامعه ی ایتالیا بیان می کرد. مرگ غم انگیز و نابهنگام او در سال 1975، اندکی پیش از اکران فیلم، سالو را بیش از پیش در پرده ای از جنجال و راز فرو برد. ساختن فیلمی چون سالو و فاش کردن رازهای سیاه الترا-فاشیستهایی که دیگر انسانها را صرفا وسیله ای برای ارضای انواع گرایشات سیاه خود می دانند کاری بود بس شجاعانه، و قهرمانانه.
تیزر جدید سریال پایتخت ۷ جنجالی شد
برداشت های طولانی همچنین فیلم را با آهنگ آرامتر تعمدی ای پیش می برند که تشدیدگر حس وحشت است. عیاشان یک ساختار سلسله مراتبی را به وجود آورده اند که در آن قدرت مطلق را در دست دارند و قربانیان هویت خود را از دست داده و به اشیا لذت و درد تقلیل یافته اند. این غیرانسانیسازی بازتاب رویکرد رژیمهای توتالیتر آن زمان است که در آن از قدرت برای کنترل و به بازیچه گرفتن تودهها استفاده می کردند. سادیسم ( Sadism) یا تمایل به آزار رسانی در طبقه بندی موسوم به «ای. ام سه» به عنوان اختلال شناخته میشد، ولی از زمان انتشار طبقه بندی «ای.
در حوزه ی شاهکارهای سینمایی و پیامدهای سیاسی-اجتماعی آن ها، کمتر فیلمی به اندازه ی فیلم «سالو، یا 120 روز سدوم» (Salò, or the 120 Days of Sodom) ساخته ی پیر پائولو پازولینی (Pier Paolo Pasolini) بحث و جدل برانگیخته است. این فیلم جنجالی که در پس زمینه ی دهه ی 1940 ایتالیا می گذرد، بازتابی جسورانه و منقلب کننده از بحران اخلاقی و ناآرامی های سیاسی آن دوران است. فیلم در اعماق ساز و کار قدرت، فساد، و سادیسم فرو می رود و از تمثیل و نمادگرایی برای ساختن روایت خود استفاده می کند.
فیلم سینمایی The Conjuring 2013
اتاقهای عمارت تا حد زیادی فاقد تزئینات هستند و محیط خشک و خفقان آور یک شکنجه گاه را به تصویر می کشند. پالت رنگ فیلم متنوع نیست و هاله ی خاکستری و قهوهای بر آن غالب است که به زیباییشناسی تاریک و مخوف فیلم کمک میکند. این طراحی مینیمالیستی هرگونه حواسپرتی مخاطب را از بین میبرد و او را وادار میکند تا فقط بر رویدادهای وحشتناکی که روی صفحه رخ میدهند تمرکز کند. سادیسم عبارت است از علاقه به آزار رساندن دیگران به صورت جسمی، روانی و جنسی، طوری که این آزار رساندن موجب لذت و آرامش فرد آزاررسان شود.
قیمت محصولات ایران خودرو امروز سهشنبه ۷…
پازولینی می دانست این جسارت و این زیر پا گذاشتن خطوط قرمزِ ناگفته می تواند بهای سنگینی داشته باشد و از وجود کانونهای بانفوذ فاشیستی در کشور آگاه بود اما این به لغزش و تردید نینداختش و راهی را که درست می دانست (و درست هم بود) تا انتها ادامه داد. هر تقدير ساديسم (دگرآزاري) و مازوخيسم (خودآزاري) عناصر لاينفك تفكر ماركي دوساد هستند. نظامي كه عمر چنداني نداشت اما در همين دوره زماني كوتاه جامعه ايتاليا را به تباهي و عقبگرد واداشت. چهار آزادیخواه فاشیست، گروهی از نوجوانان را به اسارت میگیرند و آنها را به یک ویلای مجلل در منطقهای دورافتاده منتقل میکنند. در این ویلا، این چهار نفر به مدت 120 روز، انواع شکنجهها و آزارهای جسمی و روانی را بر روی این نوجوانان اعمال میکنند. مضامین جنجالی فیلم، محتوای صریح، و تصاویر بی پرده اش همچنان بر فیلمسازان و نمایش موضوعات تابووار در سینما تاثیر می گذارد.
همه اين چهار نفر، همجنسگرا و منحرف هستند و اين گزينش زجرآور را مستمسك بهرهجوييهاي رواني خويش قرار ميدهند. در مجموع بیش از 13 نفر در تولید فیلم سالو یا در 120 روز در سودوم نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند. از محتوا و داستان فیلم سالو یا در 120 روز در سودوم چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه سالو یا در 120 روز در سودوم توسط Pier Paolo Pasolini و Sergio Citti نوشته شده است. مشخص است که کمتر کسی میتواند این صحنهها را با رضایت خاطر تماشا کند و به سازنده و عوامل این فیلم دشنام ندهد، اما نکات ریزی هم در این بین وجود دارند. در سال، فاشیستها هرگز کنترل کاملی بر زندگی در قلعه برقرار نمیکنند. با این حال، جنبه بسیار متفاوتی از این فیلم وجود دارد که توسط جامعه پذیرفته شده است، اما به سختی.
برخی فیلم را به دلیل کاوش جسورانه اش پیرامون عواقب وحشتناک قدرت کنترل نشده و اقتدارگرایی تحسین کردند. با این حال، برخی دیگر فیلم را محکوم کردند و معتقد بودند که محتوای صریح آن بر هدفش سایه انداخته و موجب شده این فیلم تبدیل به یک فیلم بهره کش (exploitational) شود. فیلمبرداری فیلم نیز نقش تعیین کننده ای در ایجاد زیبایی شناسی آزاردهنده ی آن دارد.
استقبال و جنجال پیرامون سالو یا 120 روز سدوم
اگر چه Salo پازولینی منتقدان بسیاری داشت و دارد اما خود پازولینی در دوران حیاتش و همچنین بسیاری از ناقدان سینمایی از این فیلم به عنوان اثری هنری دفاع کردند. پازولینی معتقد بود که Salo فیلمی فراتر از صرفاً نمایشگر فتیش ها و ناهنجاری های جنسی است، بلکه این فیلم اثری درباره ی فاشیسم و سواستفاده از قدرت، آن هم قدرتی مطلق که چیزی جلودار آن نیست، می باشد. سالو از نظر جایگاهی که در کانون فیلم های جنجالی دارد، یکی از سرشناس ترین هاست. کاوش سرسختانه ی فیلم در مورد موضوعات تابووار، محتوای خشن، و دیدگاه سازش ناپذیرش، آن را به اثری مهم در سینمای بحث برانگیز و پر حاشیه تبدیل کرده است. این فیلم به عنوان سنگ محکی برای بحث در مورد سانسور، آزادی هنری، و پیامدهای اخلاقی خلق و مصرف هنر چالش برانگیز ماندگار است.
اما وجود دارند و سالو نمونهای بارز از جنبههای روانشناختی این اعمال است و از طریق داستانهایی که در آن گفته میشود، میتوانید به آنها پی ببرید. هیولاها هیولا میسازند و سالو به استادانهترین حالت این طرز فکر را نشان میدهد. برای طرح فیلم Salo پازولینی از کاور Blu-ray این فیلم الهام گرفته ایم.
داستانهایی که توسط داستانسرایان گفته میشوند، دارای مصادیق جنسی صریح هستند تا این افراد را به انجام اعمال جنسی سادیستی برانگیزند. «پلتفرم» یک شاهکار اسپانیایی است که داستان آن در یک زندان عمودی رخ میدهد. در این زندان، غذا از طبقات بالا به پایین فرستاده میشود و زندانیان طبقات پایین تنها باقیماندههای طبقات بالا را دریافت میکنند. این فیلم، مانند «سیلو»، حس ترس از فضای بسته و ناشناخته را به خوبی منتقل میکند و شخصیتهای آن نیز درگیر نبردی روانی و فیزیکی برای بقا هستند. اگر به داستانهایی رازآلود با مضمون تلاش برای بقا علاقه دارید، «پاندوروم» یک گزینه ایدهآل است. به گزارش فرادید؛ اگر شما هم به این سریال علاقه دارید و به دنبال فیلمهایی با مضامین مشابه بقا، قدرت و ترس از ناشناختهها هستید، این 9 فیلم پیشنهادی، گزینههای ایدهآلی برای تماشای بعدی شما خواهند بود.
فیلم Into the Wild شان پن
در فیلم سالو یا در 120 روز در سودوم حدود 11 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان سالو یا در 120 روز در سودوم را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. متوسط سن بازیگران سالو یا در 120 روز در سودوم براساس میزان سنی که از آنها در دایرةالمعارف آنلاین سینما و تلویزیون یعنی منظوم ثبت شده، 72 سال است که نشان میدهد بازیگران سالو یا در 120 روز در سودوم عمدتا از نظر سنی افرادی پیر و باتجربه هستند. در رمان مارکی دو ساد، تنها فرزندان اشراف زادگان به لیبرتینها علاقهمند هستند، اما فیلم پازولینی سیر اختلاف طبقاتی را مورد بررسی قرار میدهند. فرزندان سالو بیدفاع هستند، نه به این دلیل که دنیای بیرون در هرج و مرج است، بلکه از نظر سلسله مراتب طبقات اجتماعی بیدفاع هستند. دختر یک قاضی هم در میان قربانیان است، زیرا خانواده او در وضعیت سختی قرار گرفتهاند. این افراد نمیتوانند امیدی به نجات توسط نیروهای نظمدهنده به جامعه داشته باشند، زیرا خود نظم در طرف اشتباهی قرار گرفته است.
هرچند كه او با فيلم انجيل به روايت متي گوشه چشمي به مذهب و نوع نگرش آن به جهان هستي نشان ميدهد. فيلمي كه با تركيب نئورئاليستش، چيزي كه در سينماي ايتاليا توسعه يافته بود زندگي مسيح را بدون تبليغ و بيپرده روايت ميكند. پس چرا از این فیلم لذت میبریم؟ من بارها این سؤال را از خودم پرسیدهام.
{اکران فیلم
|}این فیلم تمرکز شدیدی روی انحرافات این چنینی دارد و به همین دلیل، هرگز خالی از این سؤالات نخواهد بود.
هرچند ماجرای آخرالزمانی فیلم در پسزمینه قرار دارد، اما تعلیق نفسگیر و روایت جذاب آن، تجربهای فراموشنشدنی برای دوستداران داستانهای پررمز و راز رقم میزند. علاوه بر حضور ربکا فرگوسن که در «سیلو» نیز بازی کرده است، شباهت دیگر این فیلم با سریال، ایجاد تعلیق در فضایی بسته و محدود است. اگرچه «زندگی» تا حدی به فیلمهای ترسناک فضایی گذشته شباهت دارد، اما بازیهای قوی، طراحی صحنه چشمگیر و دلهرههای وحشتناک، آن را به گزینهای جذاب برای علاقهمندان به این ژانر تبدیل کرده است. طرح فیلم Salo پازولینی قابل سفاش بر روی تیشرت آستین کوتاه (یونیسکس و دخترانه)، تیشرت آستین بلند، و هودی می باشد.
روی این کاور تصویر ثایتی از صحنه ای از فیلم سالو را می بینیم که یکی از نوجوان های اسیر شده در فیلم را مجبور می کنند تا با قاشق از مدفوعی که یکی از مردان اسراتگر در همان لحظه دفع کرده بخورد. روی این تصویر 120 چوب خط به نشانه ی 120 روز اسارت کاراکتر های سالو رسم شده است. ما هم برای طرح لباس فیلم سالو هم از این چوب خط ها استفاده کرده ایم. سالو همچنین اهمیت قابل توجهی در به چالش کشیدن هنجارهای اجتماعی دارد. پازولینی از این فیلم به عنوان نقدی بر فضای سیاسی و اجتماعی زمان خود، به ویژه فساد و انحطاط اخلاقی که در طبقه حاکم می دید استفاده کرد. او با به تصویر کشیدن جسورانه ی این مضامین، هنجارهای اجتماعی را به چالش کشید و بینندگان را وادار کرد تا با حقایق ناراحت کننده در مورد قدرت، فساد، و ظرفیت ظلم انسانی روبرو شوند.
سادیسمی ها برای دیدن چنین صحنه هایی(مثلا درآوردن چشم با چاقو و ...) باید پول خرج کنن و شاید توی دارک وب چنین صحنه هایی گیر بیارن. این فیلم سینمایی به هیچ عنوان به افراد زیر 20 سال توصیه نمی شود و هرگونه اتفاقات ناشی از تماشای این فیلم به عهده بیننده می باشد.لطفا نظرات خودتون رو باهامون در میون بزارید و فیلم های مشابه رو معرفی کنید تا براتون آپلود کنم. این فیلم داستان مردی است که از آیندهای پساآخرالزمانی به گذشته فرستاده میشود تا منشأ یک ویروس مرگبار را کشف کند.
بحث و جدل پیرامون سالو، باعث شد تعادل ظریف بین آزادی هنری و هنجارهای اجتماعی مورد توجه قرار گیرد. در حالی که آزادی هنری یک حق اساسی است، اما مشمول هنجارهای اجتماعی و محدودیت های قانونی نیز می شود. چالش در تعیین اینکه چه چیزی هنر «قابل قبول» قلمداد می شود، مفهومی ذهنی است که در فرهنگها و جوامع مختلف بسیار متفاوت است. سالو یا 120 روز سدوم فیلمی است که نه تنها به دلیل محتوای تکان دهنده، بلکه به دلیل جنبه های بصری و زیبایی شناختی منحصر به فردش، تأثیری ماندگار بر بیننده می گذارد. پازولینی انبوهی از تکنیکهای سینمایی، از جمله برداشتهای بلند، میزانسنهای دقیق، و فیلمبرداری رئالیستی را به کار میگیرد تا حس ناراحت و معذب بودن را در مخاطب تقویت کند. دهه 1970، که اغلب به عنوان «سال های سرب» (anni di piombo) شناخته می شود؛ زمان ناآرامی های سیاسی-اجتماعی که با حوادث خشونت آمیز و فعالیت های تروریستی از طرف راست و چپ افراطی همراه بود.
{قیمت طلا امروز سهشنبه7 اسفند 1403
|}او آشکارا همجنسگرا، مارکسیست، و منتقد سرسخت ارزشها و نهادهای بورژوایی بود و اغلب از فیلمهایش به عنوان بستری برای نقد وضعیت اجتماعی و سیاسی موجود استفاده میکرد. همچنین در بخش بررسی فیلم سالو یا در 120 روز در سودوم 1 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از سالو یا در 120 روز در سودوم پرداختهاند. تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم سالو یا در 120 روز در سودوم در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم سالو یا در 120 روز در سودوم 6 عدد، گردآوری و درج شده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید بهکمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرةالمعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کاملتر کنیم. فیلم سینمایی سالو یا در 120 روز در سودوم بهکارگردانی Pier Paolo Pasolini در 44 سال پیش یعنی سال 1354 در گونه درام و جنگی تولید شده است. سالو یا در 120 روز در سودوم توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 6.8 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان میدهد عموم مردم سالو یا در 120 روز در سودوم را اثری باکیفیت و باارزش ارزیابی میکنند.
استفاده ی پازولینی از برداشت بلند نقش مهمی در ایجاد فضای عذاب آور فیلم دارد. این سکانسهای طولانی بیننده را مجبور میکنند تا با ظلم و خشونتی که روی صفحه رخ میدهد، بدون یک برش تسکین دهنده، روبرو شود. فقدان تدوین در این صحنه ها بیننده را تبدیل به مشاهده گری ناخواسته بر وحشت های در حال رخ نمودن بر صحنه می کند و حس درماندگی و پریشانی را در وی ایجاد می کند.
فیلم بر اساس کتاب ۱۲۰ روز در سودوم نوشتهٔ مارکی دوساد ساخته شدهاست. فیلم به علت خشونت سادیسمی عریان و گرافیکیاش از زمان انتشار تا به حال جنجالی بوده. در این پست به نقد و بررسی فیلم Salò, or the 120 Days of Sodom (سالو یا 120 روز در سودوم) محصول 1975 آخرین اثر پیر پائولو پازولینی، کارگردان ایتالیایی می پردازیم. این فیلم بر اساس کتاب 120 روز در سودوم اثر مارکی دوساد ساخته شده است. سالو فیلمی است که به دلیل خشونت زیاد سادیسمی عریان، از زمانی که منتشر شده است، تا کنون به شدت جنجالی بوده است.
امروزه فیلم Salo جز آثار مهم ژانر وحشت محسوب می شود که پرچم دار ژانری چون «نهایت گرایی نوین فرانسه» (New French Extremity) نیز می باشد. Salo الهام بخش و جز آثار مورد علاقه ی بسیاری از فیلم سازان بزرگ دوران ما از جمله گاسپار نوئه (Gaspar Noe)، میشائل هانکه (Michael Haneke)، راینر ورنر فاسبیندر (Rainer Werner Fassbinder)، و غیره می باشد. فیلم با سکانس رقص دو پسر که یکی از آنها نام دوست دختر دیگری را میپرسد پایان میابد. این فیلم هم مانند «سیلو» حول محور یک راز بزرگ دربارهی آیندهی بشریت میچرخد و مخاطب را درگیر سؤالات فلسفی و علمیتخیلی میکند. بيان واقعيت آسان است اما تحمل آن، درست به اندازه «سالو» دردآور است.
همچنين، اين اعمال قدرت ماهيتي از جنس غريزه دارد؛ هنگام شكنجه يكي از جوانان ياغي از قانون جنگل و بيماري يكي از سركردگان سالو دست به آلت برده و با آن بازي ميكند. از طرفي، فاشيستها حقوق شهروندي را ناديده ميانگارند و آن را به عنوان اصل اول مكتب خويش با تقديس ارعاب و خشونت به جلو هدايت ميكنند. پازولینی مردی متفاوت، با عقاید به ظاهر تاریک بود که ساختههای وی با نگاه اول بیننده را متاثر ميساخت. تلخیهای زندگی روزمره را، آمیخته با عقاید خود، کاملا بیپروا و جسورانه طوری نمایان میساخت که انکار آن بیفایده است. فیلمی چند اپیزودی و مرتبط، که سبک زندگی نشان داده شده در آن شاید همان است که بشریت در آن دست و پا میزند و در روزمرگی نادیده میانگارد. در فیلم دکامرون کاملا به روشني عادات و افکار پلید بشریت را در قالبی رئال، به تصویر کشیده است.
سالو یا ۱۲۰ روز در سودوم ( Salò o le 120 giornate di Sodoma) نام فیلمی به کارگردانی پیر پائولو پازولینی، کارگردان ایتالیایی، ساخته ۱۹۷۵ است. فیلم بر اساس کتاب ۱۲۰ روز در سودوم نوشتۀ مارکی دوساد ساخته شدهاست. فیلم به علت خشونت سادیسمی عریان و گرافیکیاش از زمان اکران تا به حال جنجالی بودهاست. سالو یا ۱۲۰ روز در سودوم فیلمی به کارگردانی پیر پائولو پازولینی، کارگردان ایتالیایی، محصول ۱۹۷۵ است.
كار او از همين جا ميلنگد كه سينما را را از قالب سرگرمكننده بيرون ميكشد و بوسيله اين زبان واقعيتهاي تلخ را تنها يادآوري ميكند. آيا يادآوري يك واقعيت تلخ ميتواند بيماري باشد؟ اين همه بدنامي پازوليني از چه چيز ناشي ميشود؟ از اين كه ميدانيم در عصري جنونزده با آدمهايي ماليخوليايي زندگي ميكنيم اما دوست نداريم كسي آن را به ما گوشزد بكند. پازوليني همين نكته را نميدانست و شاید میدانست و اهمیتی نمیداد. فیلم سالو، به مثابه سفری به اعماق تاریکی روح انسان، تصویری بیرحمانه از بیعدالتی، ظلم، و فساد ارائه میدهد. پازولینی با به تصویر کشیدن خشونتهای عریان و گاه تهوعآور، تماشاگر را به چالش میکشد و او را با زوایای تاریکی از وجود انسان آشنا میکند.
در آنجا آنها بوسیله این دختران و پسران جوان و با کمک ۴ روسپی کهنهکار به اعمال شنیع با آنها میپردازند و خود را ارضا میکنند. فیلم سالو یا 120 روز در سدوم، یک فیلم دردناک آوانگارد به کارگردانی پیر پائولو پازولینی است که در سال 1975 منتشر شد. این فیلم بر اساس کتاب 120 روز در سدوم نوشته مارکی دو ساد (1745) ساخته شده است. سه هفته بعد از قتل او، این فیلم اکران شد و جنجال زیادی به راه انداخت.
فیلم سینمایی پیکسل ها
فیلم سینمایی ثریا
فیلم سینمایی ثور
فیلم سینمایی ثور ۱
فیلم سینمایی ثور ۵
فیلم سینمایی ثور رگناروک
فیلم سینمایی ثور ۳
فیلم سینمایی ثروت بزرگ
فیلم سینمایی ثور ۳ دوبله فارسی
فیلم سینمایی ثور 3